Uzman, Brno bira fenomenini her akşam sokaklarda gördüğümüzü vurguluyor

DünyaBot

Member
“Bir yazar olarak Brno'dan biraz korkuyordum. Bu büyük bir ısırık” diyor yazar. “İki yıl önce, Starobrno 150 yaşındaydı ve meslektaşım Zeno Čižmář ile onun tarihi üzerinde çalışıyorduk” diye açıklıyor ve Masaryk Üniversitesi'nde savunulan titiz bir tez yazdığı ve daha sonra bir makale yazdığı devasa miktarda arşiv materyalini nasıl topladığını açıklıyor. Brno'ya kapsamlı bira rehberi.


Kitapta Brno'nun her yerini dolaşan ve burada duran yazar, “Kitapta yazdıklarımı gerçekten başka hiçbir yerde okumayacaksınız, çünkü hiç kimse Brno'yu bu kadar kapsamlı ve kapsamlı bir şekilde ele almamıştır” diye gülümsüyor. okuyucuyu kelime, fotoğraf ve QR kodlarıyla yönlendirecek tarihi ve çağdaş bira fabrikası binaları. Tüm bunları mizahi bir dille ve sıradan bir kişinin bile metne yön verme çabasıyla yapıyor.


Tutkulu uzman aynı zamanda Brno'nun biracılık endüstrisinin oldukça kapsamlı bir tarihini de kitaba dahil etti.


“Muhtemelen pek çok kişi Brno birasının Orta Çağ'da neredeyse içilmez olduğunu bilmiyordur ve belediye binası, bira üreticilerinin partileri karıştırmaması ve maltın daha iyi olması için bağlayıcı bir hammadde oranı belirleyen maltlama yönetmelikleri çıkarmak zorunda kalmıştı. yüksek kalite. Ve bunu her kim yaptıysa, günümüzün Yeşil Piyasasında bir kütüğe yatırılabilir. Her halükarda, şarapla karşılaştırıldığında bira esas olarak yoksulların içeceğiydi” diye tarihten ilginç gerçekleri seçiyor.


Bira için arpa, atlar için yulaf



Ancak biranın eskiden neredeyse içilmez olması sadece Brno için geçerli değildi. “Örneğin Orta Çağ'da su boruları yoktu. Burada, bira yapımından önceki gün nehre dalmanıza izin verilmeyen Hamburg'dan bir hikaye sunuyorum. Tekrar ediyorum, Brno'da bu kadar korkunç bir düzenleme yok, ancak 1353'te malt düzenlemeleri yayınlandı; bu yönetmelik bira üreticilerinin biranın ekşimemesi için bir ham madde bağlama oranına sahip olmalarını emrediyordu” diyor Vrána.


Ve hemen Çek tarihinin en ünlü bira üreticisi František Ondřej Poupět'in 18. ve 19. yüzyılların başında Brno'da ne kadar büyük bir fenomen olduğundan bahsediyor. “Onun adıyla, bira yapımına bilimsel bir yaklaşımı çağrıştırıyoruz” diye belirtiyor ve Poupě'nin bira üretimini nasıl zenginleştirdiğini hesaplıyor. Meslektaşlarından farklı olarak termometre kullandı, günümüz hidrometresinin öncüsünü icat etti ve “bira için arpa, kek için buğday ve atlar için yulaf” teorisini ortaya attı.


Ona göre bira yalnızca su, arpa maltı ve şerbetçiotundan yapılmalıdır. “Batıl inançlara meraklı değildi ve onları çürütmeye çalıştı, bu yüzden bira yapımına bilimsel olarak yaklaştı ve bu konuda oldukça önemli bir kitap yayınladı. Avrupa'nın ilk maltlama okulu onun adı ve Brno ile anılmaktadır. Şehir bira fabrikası o zamanlar zirvedeydi, Moravya'nın en büyüklerinden biriydi” diyen uzman, bira fabrikasının şu anda Starobrněnská caddesinin başlangıcındaki orijinal yerinde faaliyet gösterdiği adı altında faaliyet gösteren adama büyük bir saygı duruşunda bulunuyor. ünlü bira üreticisi bir zamanlar Brno'da çalışıyordu.


Günümüze gelince, yazar aynı zamanda Brno'ya da büyük bir saygı duruşunda bulunuyor. “Bugün şehirde, neredeyse hiç kimsenin yolunu bulamadığı, çok çeşitli markaların yer aldığı inanılmaz sayıda pub var. Akşamları merkeze girdiğimizde sokaklarda Brno bira fenomenini görebiliyoruz” diye övüyor, aynı zamanda “bira rehberi” görevi de yapan uzman.


“Aynı zamanda bira rehberimi de korumaya çalışıyorum ve bu anlamda kitap ve bilimsel makale yazmayı da eğlenceli buluyorum. Başıma gelmesini istemiyorum. Başka bir deyişle, eğer birisi bana emir verirse, onlarla bir tura çıkmaktan mutluluk duyarım,” diye gülümsüyor Vrána, aynı zamanda Çek Bira Fabrikaları ve Malthaneler Birliği'ne Çek bira kültürünün UNESCO Dünya Mirası Listesi'ne dahil edilmesi konusunda da yardımcı oluyor. .


Sergi buz üzerinde yüzüyor



Çelişkili bir şekilde, en sevdiği yerler arasında eski bira fabrikalarının yarı ayrışmış alanları yer alıyor. Başlangıçta çeşitli kasaba ve köylerdeki bira mahzenlerini, humenleri, spilekleri veya bira fabrikalarını arayarak başladı.


“Bazen bu tamamen kolay olmuyor çünkü orada belki 150 yıldır bira üretilmiyor ve insanlar artık bu farkındalığa bile sahip değil. Mesela eski bira fabrikası normal bir eve benziyor, bacası bile yok. Örneğin bodrumlar, binanın eski endüstriyel karakterini ortaya çıkarmaya yardımcı olacak” diyor meraklı.


Brno'daki en sevdiği örnek olarak Pekařská Caddesi'ndeki bira fabrikasının kalıntılarını gösteriyor. “Şurada burada onlardan bir parça paslanmış demir getiriyorum. Örneğin evde, köpüklü sıvıyı soğutmak için bir spilk üzerindeki fıçıya yerleştirilen iki sergi buz şamandıramız var. Ben onları çok hoş buluyorum, eşim ise pek öyle değil,” diye gülüyor bira yapımının aşığı.


Mevcut Brno barları sorulduğunda özellikle ortamdan, iç mekandan ve etkileşimden hoşlandığını belirtiyor. “Yemek yiyen arkadaşlarımdan kesinlikle haber almak istiyorum ki bu her yerde mümkün değil. Endüstriyi severim, örneğin Křenová'daki Schrott pub'ı. Bláhovka na Gorkého'nun çevresindeki bölge çok sayıda ilginç pub sunuyor; Kamenko'daki Duck Bar veya Albert pod Špilberek mükemmel.” En azından favorilerinden bazılarından bahsediyor ve diğer Brno pub'larının standartlarının da kötü olmadığını ekliyor.


“Herhangi bir genel yargıya varmak istemiyorum, çünkü benim alanım bira fabrikaları, özellikle de dağılanlar.” gülüyor ve hizmetin elbette önemli olduğunu çünkü sadece birayı değil, aynı zamanda da tamamen mahvedebileceğini söylüyor. aynı zamanda tüm izlenim.


Bira fabrikaları Yahudilerin elinde



Meyve suyunun kalitesine gelince, bugün bile bira fabrikasının sahibinin kim olduğunun değil, bira üreticisinin nasıl biri olduğunun ve sahibinin ona özgürlük verip vermediğinin önemli olduğunu iddia ediyor. Tarihte de benzeri vardı. Bu yöndeki en büyük Brno grubu, yavaş yavaş çeşitli zanaatlarda kendilerini geçindirme fırsatı verilen Yahudilerdi.


“Bira fabrikaları veya içki fabrikaları kiraladılar, malt endüstrisinde çalıştılar. Bu faaliyetler birbiriyle çok bağlantılıdır. Girişimciydiler, özgür sermayeleri vardı. Kitapta Yahudi mezarlığındaki mezar taşlarının anlatıldığı bir bölümü onlara ayırdım. 19. yüzyılın sonunda Brno bira fabrikalarının neredeyse tüm sahipleri ve kiracıları oradadır. Ve orada olmayanlar da Katolikliğe geçtiler” diye gülümsüyor uzman.


Önce Králové Pol'de bir bira fabrikası kiralayan, sonra Řečkovice'de daha geniş bir alan kiralayan ve son olarak bugünkü Štefánikova ve Kotlářská caddelerinin köşesindeki mevcut malt evinin yanına modern bir bira fabrikası inşa eden Morgenstern ailesinden en azından ismiyle bahsediyor. sonra şehrin sanayi bölgesi. Uzman, “Bu, şu anki sahibinin ödünç aldığı tarihi Moravia markasıdır” diye açıklıyor.


Ve, neyse ki, Moravia ve Starobrno'nun mevcut birkaç tarihi kaynaktan kendi arşiv fonlarına sahip olduğunu, dolayısıyla oradaki tarihi araştırması için şirket arşivlerinin bulunmadığı diğer operasyonlar hakkında da bilgi aldığını ekliyor.


Çoğunlukla Moravya Bölge Müzesi ve Moravya Şehri arşivlerinden, “Brno'da birçok benzersiz şeyimiz vardı, bunlar hakkında pek konuşulmuyor ve ayrıca sanayiyle büyüyen Brno'nun temeli yok oluyor” diyor. Brno Arşivi. “Avrupa'nın en modern ısıtma tesisi bir zamanlar Špitálka'da bulunuyordu ve ilk buhar boru hattı Staré Brno'daki bira fabrikasında sona eriyordu. Bira fabrikası bu bakımdan benzersizdi, o zamanlar başka hiçbir yerde yoktu” diye Brno'daki endüstriyel ilerlemenin eşsiz bir örneğinden bahsediyor.


Bira fiyatına zam mı? Felaket



Peki ya mevcut altın sıvı ne olacak? “Tadım konusunda o kadar da uzman değilim” diye gülümsüyor Vrána ve hemen birayı Çek kültürünün temel içeceği olarak gördüğünü ekliyor. “Tüm hayatımıza nüfuz ediyor. Dünya hokey şampiyonasında zafer kutlamaları birayla ilişkilendirilir, siyasi partiler bira etrafında kurulur… Biranın fiyatı arttığında bu bir felakettir, başka hiçbir içecek için aynı şeyi söyleyemeyiz. Ancak bence herkesin favori markasını seçmesi gerekiyor. Tat alma duyularımız da ne kadar bira içtiğimize göre değişir, zamanla da değişir. Günümüz piyasasının sabit olmamasını ilginç buluyorum” diye övüyor.


Ve insanların yalnızca korkunç hastalık nedeniyle değil, aynı zamanda büyük olasılıkla örneğin bir bira içerken buluşmanın imkansızlığı nedeniyle kendilerini “battaniyenin altındaymış gibi” hissettikleri covid zamanını hatırlıyor.


“Kapanmanın duyurulduğu ve Brno'dan ayrılamadığınız zamanı hatırlıyorum, bu tamamen bana düştü. Birayla birliktelik o zamanın tam tersidir, özgürlüktür. Bugün, özellikle kimsenin yerel işletmeyi yönetmek istemediği köylerde de tehdit altında. Aynı zamanda daha pahalı hale geliyor ve insanlar şişelenmiş biraya yöneliyor. Son zamanlarda bir dizi önemli bira fabrikası da kapandı. Mesela Pardubice'de yakın zamanda, bugün artık var olmayan yerel bira fabrikasının 150. yılını kutlayan bir kitap yayımladılar, bu çok üzücü.” diyerek günümüzün sorunlarından da bahsediyor ama bunları olumlu yönleriyle de dolduruyor.


“Bira yapımının ülkenin her yerindeki tarihi yerlere geri dönmesinden keyif alıyorum. Örneğin Brno'da Poupě bira fabrikası yeniden açıldı, aynı zamanda Štefánikova ve Kotlářská caddelerinin köşesindeki eski Morgenstern malthanesi de. Elbette tüm bunları kitabımda okuyabilirsiniz” diye bitiriyor Filip Vrána.