BHUBANESWAR: Geçen yıl, küresel uçak bakım, onarım ve revizyon (MRO) harcamalarının 90 milyar dolar olduğu tahmin ediliyordu. 2029’a kadar, bakım, onarım ve revizyon genellikle bir havayolunun maliyetinin %8-10’unu oluşturduğundan, bunun 125 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Hint havayollarının filosu her yıl büyüdükçe, 2030 yılına kadar muhtemelen Çin’den sonra en büyük ikinci sivil uçak filosuna sahip olacağız. bu boyutu MRO Hindistan’ın yerli ve ithal uçaklarının oranı önümüzdeki beş yıl içinde yılda 25.000 Rs’ye ve filo büyüklüğü 2.000’e ulaştığında 36.000 Rs’ye çıkacak.
Havacılıkta büyümenin daha çok Asya ve başta Hindistan ve Çin olmak üzere gelişmekte olan ülkelerde yoğunlaşması bekleniyor. Hindistan’ın ticari hava yolu filosu geçtiğimiz on yılda ikiye katlandı ve on yılın sonunda tekrar ikiye katlanacak. Hatta havalimanlarının sayısı bugünkünün iki katı olacak. Odişa bakım, onarım ve revizyon tesisi kurmak için gereken tüm yeteneklere, insan gücüne ve sosyal becerilere sahiptir. Hindistan’daki hiçbir havaalanı bir MRO kuracak altyapıya sahip olmasa da, Amarda Yolu üzerindeki terk edilmiş 2. Dünya Savaşı havaalanı, böyle bir tesis kurmak için en uygun olanıdır. 900 dönümlük havalimanı, çoğu iyi durumda olan yaklaşık 50 km’lik taksi yolu ile ülkedeki en uzun pistlerden birine sahiptir. 2020’de Birlik Maliye Bakanı Nirmala Sitharaman “Hindistan’ı büyük bir merkez yaparsak, sadece sivil uçaklar değil, savunma uçakları da MRO’dan yararlanabilir.
Tüm havayolları için bakım maliyetleri düşecek ve bu da yolcular üzerinde dalgalanma etkisi yaratacak.” Maliye bakanı ayrıca, Hindistan’da bu tür merkezlerin kurulmasını teşvik etmek için bakım, onarım ve revizyon ekosistemine yönelik vergi rejiminin değiştirildiğini söylemişti. Odisha, havacılık mühendisliği kursları sunan 25 teknik enstitüye sahiptir. Bunlardan yaklaşık 12 tanesi bağımsız uçak bakım mühendisliği enstitüleridir. Parlak öğrencilerin çoğu, oradaki MRO tesislerinde çalışmak için bayıldıktan sonra Singapur, Endonezya ve Avustralya’ya gider.
Hintli sivil uçakların Hintli işçiler tarafından hizmet verilmek üzere yurt dışına götürülmesi ironik. Bir MRO tesisinde dört ana bölüm vardır: uçak bakımı, motor bakımı, parça bakımı ve uçak günlük/haftalık kontrolleri. Bunların içinde en kazançlı sektörlerden biri de değer olarak işin %50-55’ini oluşturan motor revizyonları. bu MIG Koraput’taki motor fabrikası, Rusya dışındaki en büyük motor revizyon tesislerinden biridir. MIG pratik olarak aşamalı olarak kullanımdan kaldırılırken, yeni nesil uçakların piyasaya sürülmesi nedeniyle şu anda çeyrek kapasitede çalışıyor. Bu, bir motor revizyon merkezi olarak kullanılabilir ve eski ihtişamına kavuşturulabilir. Odisha hükümeti, Amarda havaalanını bir MRO tesisine dönüştürme önerisini ciddi olarak değerlendirmeli. Büyük döviz kazandırmanın yanı sıra 10.000 işçiye doğrudan istihdam sağlayacak.