Brno nakliye şirketinden alınan verilere göre, bu tür çarpışmaların sayısı da artıyor, ancak toplam kaza sayısı temel olarak değişmedi, aksine 2018 ve 2019 Kovid öncesi yıllara göre daha düşük.
Brno Şehri Nakliye Şirketi sözcüsü Hana Tomaštíková, “2018'de toplam kaza sayısının dörtte biri sürücümüzün hatasıydı, bir yıl sonra bu oran yüzde 27'ydi ve geçen yıl neredeyse üçte biri oldu.” (DPMB), olumsuz eğilimi açıkladı.
Kurumlar, kaza geçiren araçların onarımı ve yedek parça satın alımının yanı sıra kazalarla ilgili toplam maliyetlerle de uğraşmak zorundadır. “Bir kazada kusurluysak masrafları biz karşılıyoruz; Öte yandan kaza diğer katılımcıdan kaynaklanıyorsa zararı sorumluluk sigortasından ödeyecektir” diye açıkladı.
Otobüslerde ise kazaların daha fazla olması nedeniyle sigorta primleri yüzde 80'den fazla arttı. Çoğu çarpışma yaralanmasızdır. Kendilerinden sorumlu olan DPMB sürücülerinin yönetimi maaşlarını kesiyor ve ortaya çıkan hasarın ödenmesine onlar da katılıyor.
“Temiz” sürüşe ödül verilecek
“Her trafik kazasını şoförlerle çözüyoruz. Nelerin farklı yapılabileceğini, bu tür durumların nasıl önlenebileceğini tartışıyoruz. Ayrıca her çalışanın mesleki istatistiklerini de tutuyoruz. Daha fazla kazadan sorumluysa, servis sırasında sürüş teknisyenleri bunu daha sık kontrol eder. Bu çalışanları ayrıca toplantılarda kazaların nedenlerini daha derinlemesine analiz edecekleri psikolojik işyerimizdeki programa dahil ediyoruz.” sözcü, önleme yöntemlerini anlattı.
Mesela Aralık ayındaki kazaya karışan kişi yolcu taşımaya devam ediyor. “Mesleki muayenelerden ve psikolojik muayene de dahil olmak üzere tıbbi muayeneden geçti. Halen yeterliliğe sahip olduğu için araba sürmeye devam ediyor” diye açıkladı Tomaštíková.
Ona göre, olaydan bu yana geçen altı aydan az bir süre içinde, adı geçen sürücü benzer bir durumla karşılaşmadı. Sonuçta DPMB çalışanları bunu düzenli olarak kontrol ediyor. Ancak adam duruşmadan kaçmayacaktır. Birkaç gün önce Eyalet Savcılığı onu, beş yıla kadar parmaklıklar ardında kalma cezasıyla karşı karşıya kalacağı düşüncesizce tehlikeye atmakla suçlamıştı.
Tüm önlemlere rağmen şehir içi ulaşım açısından olumsuz rakamlar azalmıyor. Hatta liderliğinin istediğinden ters yöne gidiyorlar. Şimdi de meşhur şekeri çırpma yöntemine eklemeye çalışıyorlar.
Mayıs ayının sonundan bu yana sürücüler, DPMB depolarındaki bilgi panolarında, kaza yapmamaları ve herhangi bir şikayette bulunulmaması halinde yıl sonunda 10.000 kronluk ödülü sabırsızlıkla bekleyebileceklerine dair mesajları okuyabiliyor. Aynı zamanda tüm çalışanların maaşlarına haziran ayından itibaren yüzde 2 oranında zam yapılacak, yılbaşında ise yüzde 5 oranında zam yapıldı.
Sendikacı, bunun sorumlusunun deneyimsizlik olduğunu söylüyor
Ancak aynı zamanda DPMB yönetimi, araç kullanırken kabinde radyo dinlemeyi veya konuşmayı yasaklayarak sürücüler arasında da büyük bir fırtına yarattı. Taşıyıcı, düzenlemeyi bir yandan yolcuların yüksek sesle dinledikleri iddiasıyla ilgili şikayetleriyle, diğer yandan da kazaların sayısıyla gerekçelendirdi. Tomaštíková kısa süre önce bu hamleyi savundu: “Bu gerçeklerle bağlantılı olabilecek bu gerçeklere tepki vermek zorunda kalıyoruz.” Sendika lideri Libor Weinstein, “Bence bu kasıtlı bir açıklama ve bunu bu şekilde bağlamayacağım” diyor.
Daha önce DPMB'de çalışmış olan Brno'lu muhalefet temsilcisi Adam Zemek (Piráti), toplu taşıma sürücülerinin uzun süre araç kullanırken müzikten keyif alabilmesine rağmen, kazalarla bağlantılı radyonun ancak şimdi dinlenebildiğini düşünüyor.
Ancak gerçek şu ki, bu seçenek yalnızca son yedi yıldır mevcuttu, ondan önce dinlemeye izin verilmiyordu. “Nakliye şirketinin daha iyi vardiya planlaması gibi başka şeylere odaklanması gerekiyor çünkü sürücüler genellikle sabah erken kalkmak zorunda kalıyor. Üst üste daha fazla vardiya olduğunda bu dikkatlere yansıyabilir” diyen Zemek, uzun vadeli bir temele işaret ediyor.
Son zamanlarda DPMB, en azından sürücülerin arabada yalnız olduklarında veya son bir molada radyo dinlemelerine izin verme konusunda yumuşadı.
Weinstein, toplu taşıma sürücülerinin daha fazla kaza yaşamasının sebebini deneyimsizliklerinde görüyor. “İnsanlar direksiyon başında çalışan saflara esasen bir iş olarak katılıyorlar, bu işle daha yaşlı olanlarla aynı ilişkiyi edinemediler. Birçok kişi Brno'da trafiğin ne kadar çılgın olduğunu hayal bile edemiyor.” diyen sürücü, ortalama sürücü yaşının 50'yi aştığını da sözlerine ekledi.
DPMB'nin denetim kurulunda görev yapan Brno Lišná belediye başkanı Břetislav Štefan (SOCDEM) da gecikmeler, kuyruklar ve gergin yolculardan kaynaklanan strese dikkat çekti. “Nakliye şirketine bu stres anahtarlarına da bakması için çağrıda bulundum” dedi.
Polis, kazanın Brno'yu nasıl tıkadığını gösterdi (2 Nisan 2019):
Brno Şehri Nakliye Şirketi sözcüsü Hana Tomaštíková, “2018'de toplam kaza sayısının dörtte biri sürücümüzün hatasıydı, bir yıl sonra bu oran yüzde 27'ydi ve geçen yıl neredeyse üçte biri oldu.” (DPMB), olumsuz eğilimi açıkladı.
Kurumlar, kaza geçiren araçların onarımı ve yedek parça satın alımının yanı sıra kazalarla ilgili toplam maliyetlerle de uğraşmak zorundadır. “Bir kazada kusurluysak masrafları biz karşılıyoruz; Öte yandan kaza diğer katılımcıdan kaynaklanıyorsa zararı sorumluluk sigortasından ödeyecektir” diye açıkladı.
Otobüslerde ise kazaların daha fazla olması nedeniyle sigorta primleri yüzde 80'den fazla arttı. Çoğu çarpışma yaralanmasızdır. Kendilerinden sorumlu olan DPMB sürücülerinin yönetimi maaşlarını kesiyor ve ortaya çıkan hasarın ödenmesine onlar da katılıyor.
“Temiz” sürüşe ödül verilecek
“Her trafik kazasını şoförlerle çözüyoruz. Nelerin farklı yapılabileceğini, bu tür durumların nasıl önlenebileceğini tartışıyoruz. Ayrıca her çalışanın mesleki istatistiklerini de tutuyoruz. Daha fazla kazadan sorumluysa, servis sırasında sürüş teknisyenleri bunu daha sık kontrol eder. Bu çalışanları ayrıca toplantılarda kazaların nedenlerini daha derinlemesine analiz edecekleri psikolojik işyerimizdeki programa dahil ediyoruz.” sözcü, önleme yöntemlerini anlattı.
Brno'da yıkım neden ve nerede yapılıyor?
|
Mesela Aralık ayındaki kazaya karışan kişi yolcu taşımaya devam ediyor. “Mesleki muayenelerden ve psikolojik muayene de dahil olmak üzere tıbbi muayeneden geçti. Halen yeterliliğe sahip olduğu için araba sürmeye devam ediyor” diye açıkladı Tomaštíková.
Ona göre, olaydan bu yana geçen altı aydan az bir süre içinde, adı geçen sürücü benzer bir durumla karşılaşmadı. Sonuçta DPMB çalışanları bunu düzenli olarak kontrol ediyor. Ancak adam duruşmadan kaçmayacaktır. Birkaç gün önce Eyalet Savcılığı onu, beş yıla kadar parmaklıklar ardında kalma cezasıyla karşı karşıya kalacağı düşüncesizce tehlikeye atmakla suçlamıştı.
Tüm önlemlere rağmen şehir içi ulaşım açısından olumsuz rakamlar azalmıyor. Hatta liderliğinin istediğinden ters yöne gidiyorlar. Şimdi de meşhur şekeri çırpma yöntemine eklemeye çalışıyorlar.
Mayıs ayının sonundan bu yana sürücüler, DPMB depolarındaki bilgi panolarında, kaza yapmamaları ve herhangi bir şikayette bulunulmaması halinde yıl sonunda 10.000 kronluk ödülü sabırsızlıkla bekleyebileceklerine dair mesajları okuyabiliyor. Aynı zamanda tüm çalışanların maaşlarına haziran ayından itibaren yüzde 2 oranında zam yapılacak, yılbaşında ise yüzde 5 oranında zam yapıldı.
Sendikacı, bunun sorumlusunun deneyimsizlik olduğunu söylüyor
Ancak aynı zamanda DPMB yönetimi, araç kullanırken kabinde radyo dinlemeyi veya konuşmayı yasaklayarak sürücüler arasında da büyük bir fırtına yarattı. Taşıyıcı, düzenlemeyi bir yandan yolcuların yüksek sesle dinledikleri iddiasıyla ilgili şikayetleriyle, diğer yandan da kazaların sayısıyla gerekçelendirdi. Tomaštíková kısa süre önce bu hamleyi savundu: “Bu gerçeklerle bağlantılı olabilecek bu gerçeklere tepki vermek zorunda kalıyoruz.” Sendika lideri Libor Weinstein, “Bence bu kasıtlı bir açıklama ve bunu bu şekilde bağlamayacağım” diyor.
Daha önce DPMB'de çalışmış olan Brno'lu muhalefet temsilcisi Adam Zemek (Piráti), toplu taşıma sürücülerinin uzun süre araç kullanırken müzikten keyif alabilmesine rağmen, kazalarla bağlantılı radyonun ancak şimdi dinlenebildiğini düşünüyor.
Ancak gerçek şu ki, bu seçenek yalnızca son yedi yıldır mevcuttu, ondan önce dinlemeye izin verilmiyordu. “Nakliye şirketinin daha iyi vardiya planlaması gibi başka şeylere odaklanması gerekiyor çünkü sürücüler genellikle sabah erken kalkmak zorunda kalıyor. Üst üste daha fazla vardiya olduğunda bu dikkatlere yansıyabilir” diyen Zemek, uzun vadeli bir temele işaret ediyor.
Son zamanlarda DPMB, en azından sürücülerin arabada yalnız olduklarında veya son bir molada radyo dinlemelerine izin verme konusunda yumuşadı.
Weinstein, toplu taşıma sürücülerinin daha fazla kaza yaşamasının sebebini deneyimsizliklerinde görüyor. “İnsanlar direksiyon başında çalışan saflara esasen bir iş olarak katılıyorlar, bu işle daha yaşlı olanlarla aynı ilişkiyi edinemediler. Birçok kişi Brno'da trafiğin ne kadar çılgın olduğunu hayal bile edemiyor.” diyen sürücü, ortalama sürücü yaşının 50'yi aştığını da sözlerine ekledi.
DPMB'nin denetim kurulunda görev yapan Brno Lišná belediye başkanı Břetislav Štefan (SOCDEM) da gecikmeler, kuyruklar ve gergin yolculardan kaynaklanan strese dikkat çekti. “Nakliye şirketine bu stres anahtarlarına da bakması için çağrıda bulundum” dedi.
Polis, kazanın Brno'yu nasıl tıkadığını gösterdi (2 Nisan 2019):