Onlarca yıldır Brno heykel sahnesini takip ediyor ve birçok kez tartışmaya neden olan birçok sergide yer alıyor. Sanatçılar duygularla çalışır. Görsel sanatlarda 3D teknolojisinin öncüsü olan ve örneğin Ilinger’in intikamı, o ayda Havaya Yükselme heykellerini yaratan heykeltıraş ve lise öğretmeni Michal Gabriel, onun sayesinde uyuyamadığının altını çiziyor. veya Koblin’deki Asteroid.
Sizce Brno kamusal alanla nasıl çalışıyor?
Heykellere ilginin başlaması ve her yıl açılması yönünde bir girişim oluşturulması çok güzel. Şehir sıklıkla toplamı listeliyor ve bu da bölgede kesinlikle mükemmel, ancak sonuçlardan tam olarak emin değilim. Ayrıca heykelleri halkın arasına sokmanın iyi bir yolu olan birkaç sokak protestosu da vardı, ancak işler biraz sakinleşti.
Ağustos ayında Dominiknsk mnst’te üç top şeklinde bir kananın açılışı yapıldı. Ne düşünüyor?
Bana göre mükemmel bir heykel, hayali olay örgüsünü mümkün kılan teknoloji sayesinde şimdiki zaman ona yansıtılmış. Şeklin tek boyuta küçültülmesi teknik açıdan o kadar zor bir işlem ki, 3D teknolojisi olmadan başarıyla gerçekleştirilmesi mümkün değil. Modernlik size ilk olarak teknolojiyle damgalanıyor. Sanatçılar ve fahişeler halkı ikna etmeye çalışırken bunun siyasi veya cinsiyet değişikliği olması gerekmez.
Kana içmeye karşı halk direnişi olacak. sence bu ne?
Bana göre şirketin genel gerilimidir. Ne tuhaftır ki heykellerim uzun zamandır bu kadar ilgi görmüyor, tam tersine oldukça kabul görüyor ama bir de Facebook’ta birdenbire heykellere hayran olmaya başlayan insanlar belirdiğini fark ediyorum ve tabii ki en banal olanlara sahipler. O parayla kaldırım yapabiliriz gibi tartışmalar. Özellikle bunlar, heykel sevenlerin aksine, ne yazık ki kendilerini daha kötü bir şekilde ifade eden, hiçbir yaratıcı düşüncesi olmayan, sürekli öfkeli insanlardır.
Peki insanlar ne tür heykeller istiyor?
İnsanlar heykel istemiyor çünkü onlara ihtiyaçları olduğunu bilmiyorlar. Ayrıca kızdan olumlu bir tepki uyandırmak için heykelsi bir elin iyi olması gerekir. Heykellere gösterilen tepki onun toplumdaki yansımasıdır ve bunun heykellerle hiçbir alakası yoktur. İnsanlarla tartışmayın ve açıklama yapmayın çünkü heykeli beğenmiyorlar. Soru sormak istiyor ve ben de profesyonelce ortaya çıkabiliyorum. Onunla ilgilenen tüm medya ortadan kayboldu ve kültürel sütun mümkün olduğunca film ve tiyatroya ayrıldı. Tvorba ya da Atelir adlı iki dergi çıktı, bugünlerde böyle bir platform yok ve insanlar, düşünceleri ne kadar iyi olursa olsun, sosyal medyanın da bunu doğruladığını düşünüyor. Ancak kamusal alandaki her heykel başarılı olmuyor ve pek çok saçmalık yaratılıyor.
Sizce hangi ünlü Brno heykelleri başarısız oldu?
En başından itibaren Zan, yani Mendlov namst’ta Hrachovina. Anlamıyorum. Her zaman utangaçtım, bu yüzden üzgünmüşüm gibi görünüyor ama değilim. Komisyon bir süredir meşguldü, dolayısıyla dönüm noktasının nerede gerçekleştiğini, 70’lerden kalma gibi görünen bu kadar sıradan bir şeyin oraya düşmesini anlamıyorum. Heykel, kod açısından gerçekten üzücü çıktı çünkü en pahalı heykellerden biriydi.
Jota ve ünlü burç hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bana göre Jota’nın heykeli iyi değil. Tuhaf ve biraz da komik biri ama onun özel olduğunu düşünmüyorum, sadece tuhaf. Heykelsi bir niteliği yok ve popüler çünkü tamamen tuhaf. Ama bu bile kalitedir. Heykel açısından bundan şüpheliyim ama eğer insanlar onu seviyorsa, o zaman her şey yolunda demektir. Saate gelince, şekline bir itirazım yok ama kimsenin saati anlayamaması ve ayrıca metal levha gibi davranan taştan yapılmış olması beni rahatsız ediyor. Ben gövdeyi dünyada dolgun ve güzel algılıyorum ve birisinin ondan bir örtü yapması bana mantıklı gelmiyor.
Heykellere ne verdi?
Politikacılar tarafından şımartılan güzel bir örnek, Jot’un karşısındaki Yüksek Mahkeme önünde bulunan Mario Kotrba Justice heykelidir. Heykelin kendisi çok güzel ama hata, Adalet savaşını kazanmasıydı çünkü kesin bir adalet yok. Heykelin gözleri bağlı, bir elinde terazi, diğer elinde ben olmak gibi adalet niteliklerini taşıması gerektiği yazan belirtilen koşulları karşılamadı. O heykeli beğendim ve orada olması gerektiğine eminim ama karanlığı bana göre tamamen farklı. Erkek figürünün stabilitesi, ağırlığı ve mükemmel stilizasyonu ile ilgilidir.
Brno’da bir sorun mu var? At üstünde bir Vclav mısın?
Şarkı söyleyebilirim. Böylece en azından bir kez burada gerçeklik var. Buradaki Jan ika na ikov ya da Saint Vclav gibi dokunaklı heykelleri özlüyorum ama çağdaş bir forma sahip olmalılar. Bunu yılan Kotrby ile onurlandırabilirim. Daha sonra Pilberka’daki tepedeki Jiho Sobotka’dan Jan Skcel’in veya Tom Medek’ten Edison’un kafası gelmeli. Ama birçok Brno heykeli tuhaf, sen bile.
Brno’daki heykellerin arasında ortam nasıl? Neredeyse saçmalık gibi geliyor.
Sanatçıların yemek yemediğini söylemeye gerek yok. Eğer çizgiyi geçmiyorsa dolu demektir. Heykellerin nasıl görünmesi gerektiği konusunda herkesin kendi fikri vardır ve kalabalıkta buluştukları anda bunun bir tür üzüntü duygusu uyandıracağı açıktır. Fırın sanatçısı sadece duygularla çalışır, soğuk bir gün değildir ki, çalışması sırasında rüya ile bağlantılı bir duyguyu göstermez.
Aslında 3D teknolojileriyle çalışmaya nasıl başladınız? Peki umnm ile nasıl iletişime geçersiniz?
Bana ilk kez 3 boyutlu tarayıcı ve yazıcı verdiklerinde stüdyoda bunların olması gerektiğini anladım ve bu da Güzel Sanatlar Fakültesi’nde 3 boyutlu bir stüdyonun kurulmasına yol açtı. Teknolojiyi eğitime dahil etmek ve öğrencilerin kullanımına sunmak için doğal bir şekilde, ancak nazik, nazik ve göze çarpmayan bir şekilde kullanmaya çalışıyorum. Teknoloji, her ne kadar hayal ediyor olsak da, dijital heykelde yeni bir alanın açılmasına yol açacak kadar ileri gitmedi hâlâ. Benim görevim öğrencilerin böyle bir şeyin var olduğunu bilmelerini ve en azından bununla nasıl çalışılacağını bilmelerini sağlamaktır.
Son zamanlarda öğrencilerinizden herhangi birinin çalışmasıyla ilgilendiniz mi?
Eski öğrencim Tom Pavlack tarafından tasarlanıp hayata geçirilen Dominiknský nmst’teki kana bile. Orijinal nesnenin, yani bir kürenin, bir eksendeki bir yüzeye indirgenerek başka bir alan yanılsaması yaratılması, 3D teknolojisinin güzel bir örneğidir. Bunu, 3 boyutlu teknolojiler hakkındaki bilgisi ve genel olarak modelleyicilerin asla başaramayacağı mükemmel matematiksel doğrulukları sayesinde başardı. Bu arada Tom Pavlack en iyi modelcilerden biriydi ama bu tür heykellerin basıldığını ve başka şekillerde de şekillere ihtiyaç duyulduğunu hissetti.
Michael Gabriel’in oğlu da buna yenik düştü. Peki ya o da aynı yöne giderse?
Kendisi tam bir heykel mimarıdır. Küçük yaşlardan itibaren heykellerin arasındaydı ama mimarlık eğitimi aldı. Çocukların doğurduklarından mahrum kalmayın. Eminim harika heykeller yapacaktır ve onları bu şekilde yapacaktır, bu arada da bana o yosunları temizlemede yardım edecektir. Onun yardımı olmasaydı çelik heykelimi yapamazdım, özellikle boyama sürecinde teknik olarak gerçekleştirmemde bana yardımcı oldu.
farklı göz yapılarından bu şekilde yaratıyorsunuz. Bunu nasıl başardınız?
Öncelikle heykelsi el yazısını silmek için kendi kendine büyüyormuş gibi görünen bir yapı yaratmak istedim. Ancak yavaş yavaş bunun nedeninin, Oech’in yapısının, izleyicinin yapının kapsadığı detaylara dair fikri için bir projeksiyon yüzeyi oluşturması olduğunu fark ettim. İnsanları eksik detayları yansıtmaya davet ediyorsunuz ve sonra gördükleri gerçekliğe ikna oluyorlar; heykelin ayrıntılı olarak işlenmesinden çok daha fazlası. Bu yapıya örneğin açık hava galerisi ilingrk’te sergilenen heykeller denilecekti.
Bu alana nasıl ulaştınız?
Kasabanın ileri gelenleri bir açık hava galerisi istiyordu, biz de uygun bir alan arıyorduk. Seçim, su tesisatı kurulumumun olduğu Ilingrk’e düştü. Yedi bronz kokovit elementinin ilk iki parçası. zihinsel olarak özel olarak davet edilmemişlerdi ve herkes onun onlarda gördüğü elmayı hayal edebilirdi. Heykellerin insanlar arasında popüler olduğunu düşünüyorum ama meslektaşlarım arasında pek popüler değildi. Daha sonra beş rakun ve dokuz yırtıcı kuşla Ilingerka’ya gitmek zorunda kaldım. Brno’daki kamusal alandaki heykeller arasında yaklaşık altı ay boyunca Koblin’de duran çelik Asteroid de vardı.
Nereye bakıp ilham alıyorsunuz? Sürekli heykellerle uğraşmaktan yorulmadınız mı?
Bu süreçte sürekli heykel takıntım var, onu normal hayattan hiç ayıramıyorum. Düşünceler daha sık görülür ve sıklıkla çevredeki dünya tarafından yönlendirilir ve dikkatleri dağılır. Zorlu bir süreçten mecbur kalmaktan yoruldum ve artık hayatın pratik tarafına geçmek zorundayım.
Sizce Brno kamusal alanla nasıl çalışıyor?
Heykellere ilginin başlaması ve her yıl açılması yönünde bir girişim oluşturulması çok güzel. Şehir sıklıkla toplamı listeliyor ve bu da bölgede kesinlikle mükemmel, ancak sonuçlardan tam olarak emin değilim. Ayrıca heykelleri halkın arasına sokmanın iyi bir yolu olan birkaç sokak protestosu da vardı, ancak işler biraz sakinleşti.
Ağustos ayında Dominiknsk mnst’te üç top şeklinde bir kananın açılışı yapıldı. Ne düşünüyor?
Bana göre mükemmel bir heykel, hayali olay örgüsünü mümkün kılan teknoloji sayesinde şimdiki zaman ona yansıtılmış. Şeklin tek boyuta küçültülmesi teknik açıdan o kadar zor bir işlem ki, 3D teknolojisi olmadan başarıyla gerçekleştirilmesi mümkün değil. Modernlik size ilk olarak teknolojiyle damgalanıyor. Sanatçılar ve fahişeler halkı ikna etmeye çalışırken bunun siyasi veya cinsiyet değişikliği olması gerekmez.
Kana içmeye karşı halk direnişi olacak. sence bu ne?
Bana göre şirketin genel gerilimidir. Ne tuhaftır ki heykellerim uzun zamandır bu kadar ilgi görmüyor, tam tersine oldukça kabul görüyor ama bir de Facebook’ta birdenbire heykellere hayran olmaya başlayan insanlar belirdiğini fark ediyorum ve tabii ki en banal olanlara sahipler. O parayla kaldırım yapabiliriz gibi tartışmalar. Özellikle bunlar, heykel sevenlerin aksine, ne yazık ki kendilerini daha kötü bir şekilde ifade eden, hiçbir yaratıcı düşüncesi olmayan, sürekli öfkeli insanlardır.
Peki insanlar ne tür heykeller istiyor?
İnsanlar heykel istemiyor çünkü onlara ihtiyaçları olduğunu bilmiyorlar. Ayrıca kızdan olumlu bir tepki uyandırmak için heykelsi bir elin iyi olması gerekir. Heykellere gösterilen tepki onun toplumdaki yansımasıdır ve bunun heykellerle hiçbir alakası yoktur. İnsanlarla tartışmayın ve açıklama yapmayın çünkü heykeli beğenmiyorlar. Soru sormak istiyor ve ben de profesyonelce ortaya çıkabiliyorum. Onunla ilgilenen tüm medya ortadan kayboldu ve kültürel sütun mümkün olduğunca film ve tiyatroya ayrıldı. Tvorba ya da Atelir adlı iki dergi çıktı, bugünlerde böyle bir platform yok ve insanlar, düşünceleri ne kadar iyi olursa olsun, sosyal medyanın da bunu doğruladığını düşünüyor. Ancak kamusal alandaki her heykel başarılı olmuyor ve pek çok saçmalık yaratılıyor.
Sizce hangi ünlü Brno heykelleri başarısız oldu?
En başından itibaren Zan, yani Mendlov namst’ta Hrachovina. Anlamıyorum. Her zaman utangaçtım, bu yüzden üzgünmüşüm gibi görünüyor ama değilim. Komisyon bir süredir meşguldü, dolayısıyla dönüm noktasının nerede gerçekleştiğini, 70’lerden kalma gibi görünen bu kadar sıradan bir şeyin oraya düşmesini anlamıyorum. Heykel, kod açısından gerçekten üzücü çıktı çünkü en pahalı heykellerden biriydi.
Jota ve ünlü burç hakkında ne düşünüyorsunuz?
Bana göre Jota’nın heykeli iyi değil. Tuhaf ve biraz da komik biri ama onun özel olduğunu düşünmüyorum, sadece tuhaf. Heykelsi bir niteliği yok ve popüler çünkü tamamen tuhaf. Ama bu bile kalitedir. Heykel açısından bundan şüpheliyim ama eğer insanlar onu seviyorsa, o zaman her şey yolunda demektir. Saate gelince, şekline bir itirazım yok ama kimsenin saati anlayamaması ve ayrıca metal levha gibi davranan taştan yapılmış olması beni rahatsız ediyor. Ben gövdeyi dünyada dolgun ve güzel algılıyorum ve birisinin ondan bir örtü yapması bana mantıklı gelmiyor.
Heykellere ne verdi?
Politikacılar tarafından şımartılan güzel bir örnek, Jot’un karşısındaki Yüksek Mahkeme önünde bulunan Mario Kotrba Justice heykelidir. Heykelin kendisi çok güzel ama hata, Adalet savaşını kazanmasıydı çünkü kesin bir adalet yok. Heykelin gözleri bağlı, bir elinde terazi, diğer elinde ben olmak gibi adalet niteliklerini taşıması gerektiği yazan belirtilen koşulları karşılamadı. O heykeli beğendim ve orada olması gerektiğine eminim ama karanlığı bana göre tamamen farklı. Erkek figürünün stabilitesi, ağırlığı ve mükemmel stilizasyonu ile ilgilidir.
Brno’da bir sorun mu var? At üstünde bir Vclav mısın?
Şarkı söyleyebilirim. Böylece en azından bir kez burada gerçeklik var. Buradaki Jan ika na ikov ya da Saint Vclav gibi dokunaklı heykelleri özlüyorum ama çağdaş bir forma sahip olmalılar. Bunu yılan Kotrby ile onurlandırabilirim. Daha sonra Pilberka’daki tepedeki Jiho Sobotka’dan Jan Skcel’in veya Tom Medek’ten Edison’un kafası gelmeli. Ama birçok Brno heykeli tuhaf, sen bile.
Brno’daki heykellerin arasında ortam nasıl? Neredeyse saçmalık gibi geliyor.
Sanatçıların yemek yemediğini söylemeye gerek yok. Eğer çizgiyi geçmiyorsa dolu demektir. Heykellerin nasıl görünmesi gerektiği konusunda herkesin kendi fikri vardır ve kalabalıkta buluştukları anda bunun bir tür üzüntü duygusu uyandıracağı açıktır. Fırın sanatçısı sadece duygularla çalışır, soğuk bir gün değildir ki, çalışması sırasında rüya ile bağlantılı bir duyguyu göstermez.
Aslında 3D teknolojileriyle çalışmaya nasıl başladınız? Peki umnm ile nasıl iletişime geçersiniz?
Bana ilk kez 3 boyutlu tarayıcı ve yazıcı verdiklerinde stüdyoda bunların olması gerektiğini anladım ve bu da Güzel Sanatlar Fakültesi’nde 3 boyutlu bir stüdyonun kurulmasına yol açtı. Teknolojiyi eğitime dahil etmek ve öğrencilerin kullanımına sunmak için doğal bir şekilde, ancak nazik, nazik ve göze çarpmayan bir şekilde kullanmaya çalışıyorum. Teknoloji, her ne kadar hayal ediyor olsak da, dijital heykelde yeni bir alanın açılmasına yol açacak kadar ileri gitmedi hâlâ. Benim görevim öğrencilerin böyle bir şeyin var olduğunu bilmelerini ve en azından bununla nasıl çalışılacağını bilmelerini sağlamaktır.
Son zamanlarda öğrencilerinizden herhangi birinin çalışmasıyla ilgilendiniz mi?
Eski öğrencim Tom Pavlack tarafından tasarlanıp hayata geçirilen Dominiknský nmst’teki kana bile. Orijinal nesnenin, yani bir kürenin, bir eksendeki bir yüzeye indirgenerek başka bir alan yanılsaması yaratılması, 3D teknolojisinin güzel bir örneğidir. Bunu, 3 boyutlu teknolojiler hakkındaki bilgisi ve genel olarak modelleyicilerin asla başaramayacağı mükemmel matematiksel doğrulukları sayesinde başardı. Bu arada Tom Pavlack en iyi modelcilerden biriydi ama bu tür heykellerin basıldığını ve başka şekillerde de şekillere ihtiyaç duyulduğunu hissetti.
Michael Gabriel’in oğlu da buna yenik düştü. Peki ya o da aynı yöne giderse?
Kendisi tam bir heykel mimarıdır. Küçük yaşlardan itibaren heykellerin arasındaydı ama mimarlık eğitimi aldı. Çocukların doğurduklarından mahrum kalmayın. Eminim harika heykeller yapacaktır ve onları bu şekilde yapacaktır, bu arada da bana o yosunları temizlemede yardım edecektir. Onun yardımı olmasaydı çelik heykelimi yapamazdım, özellikle boyama sürecinde teknik olarak gerçekleştirmemde bana yardımcı oldu.
farklı göz yapılarından bu şekilde yaratıyorsunuz. Bunu nasıl başardınız?
Öncelikle heykelsi el yazısını silmek için kendi kendine büyüyormuş gibi görünen bir yapı yaratmak istedim. Ancak yavaş yavaş bunun nedeninin, Oech’in yapısının, izleyicinin yapının kapsadığı detaylara dair fikri için bir projeksiyon yüzeyi oluşturması olduğunu fark ettim. İnsanları eksik detayları yansıtmaya davet ediyorsunuz ve sonra gördükleri gerçekliğe ikna oluyorlar; heykelin ayrıntılı olarak işlenmesinden çok daha fazlası. Bu yapıya örneğin açık hava galerisi ilingrk’te sergilenen heykeller denilecekti.
Bu alana nasıl ulaştınız?
Kasabanın ileri gelenleri bir açık hava galerisi istiyordu, biz de uygun bir alan arıyorduk. Seçim, su tesisatı kurulumumun olduğu Ilingrk’e düştü. Yedi bronz kokovit elementinin ilk iki parçası. zihinsel olarak özel olarak davet edilmemişlerdi ve herkes onun onlarda gördüğü elmayı hayal edebilirdi. Heykellerin insanlar arasında popüler olduğunu düşünüyorum ama meslektaşlarım arasında pek popüler değildi. Daha sonra beş rakun ve dokuz yırtıcı kuşla Ilingerka’ya gitmek zorunda kaldım. Brno’daki kamusal alandaki heykeller arasında yaklaşık altı ay boyunca Koblin’de duran çelik Asteroid de vardı.
Nereye bakıp ilham alıyorsunuz? Sürekli heykellerle uğraşmaktan yorulmadınız mı?
Bu süreçte sürekli heykel takıntım var, onu normal hayattan hiç ayıramıyorum. Düşünceler daha sık görülür ve sıklıkla çevredeki dünya tarafından yönlendirilir ve dikkatleri dağılır. Zorlu bir süreçten mecbur kalmaktan yoruldum ve artık hayatın pratik tarafına geçmek zorundayım.