Bohumín doğumlu ve aynı zamanda Çek Bankacılık Birliği'nin başkanı olan Jan Juchelka, “Brno ve Güney Moravya Bölgesi bizim için önemli müşteriler” diyor.
Brno uygun fiyatlı konutlarla boğuşuyor; özellikle yeni binaların fiyatları metrekare başına 130.000 civarında. Bu sorunla ilgili ne yapabilirsiniz?
Bankalar olarak -şu anda Çek Bankacılık Birliği adına konuşuyorum- konut bulunabilirliği ve bunun finansmanı, devletle de görüştüğümüz sütunlardan biri. Şehir veya köy arazisini banka finansmanıyla birleştirmenin ve örneğin bir geliştiriciyle işbirliği yapmanın mümkün olacağı bir plan tasarlıyoruz. İkincisi ise gençlerin ilk evlerine kavuşmalarına yönelik olası yardımlardır. Bankalar bu konuda aktif ve ipotek finansmanında çok kıyasıya rekabet ediyorlar. Komerční banka olarak müşterimizin kendi evine sahip olma yoluna baktık. Mortgage kredisi üretimimizi ve konut kredisi üretimimizi Modrá piramita stavební spořitelna'dan aldık (Komerční banka finans grubunun bir üyesidir – editörün notu) ve onları tek bir çatı altına koyduk. Müşteriye daha makul, açık, şeffaf ve elbette daha verimli olduğunu düşündüğümüz tek bir çözüm sunuyoruz.
Uygun fiyatlı konutların mümkün olan en geniş ilgili taraf yelpazesine ulaşmasına nasıl yardımcı olabilirsiniz?
Muhtemelen ikimiz de, konut bulunamamasının asıl sinir bozucu noktasının, uzun onay süreçleri ve yeni dairelerin bir tür ertelenen teklifi olduğunu biliyoruz. Bu öncelikle Brno gibi büyük şehirlerde yaşanan bir acıdır. Bu soru daha çok inşaat izinlerine karar veren makamlara yönelik olmalıdır. Yeni konut finansmanının mevcudiyetine gelince, burada piyasa sabırsızlıkla para fiyatında daha fazla olası bir düşüş ve diyelim ki – adil bir şekilde söylememiz gereken – Çek Ulusal Bankası'nın yakın zamanda gevşettiği düzenleyici kuralları bekliyor. Müşteriler açısından faiz oranlarının yavaş yavaş düşeceğini umuyoruz.
Daire fiyatlarının da düşmesi ne kadar gerçekçi?
Kristal kürenin içine bakmamız gerekecek. Hiçbir şekilde spekülasyon yapılmasına izin vermeyeceğim. Gerçekçi olarak beklenebilecek şey, finansman maliyetinin azalmasıdır; bu, otomatik olarak mülkün fiyatının düşmesi anlamına gelmez, ancak bir şekilde olumlu bir rol oynar. İkincisi ise yukarıda bahsedilen şehirler, belediyeler, bölgeler ile yapılan işbirlikleri ve kiralık konut sağlanmasıdır. İnşaat izinleri alanındaki değişiklikler diğer büyük şehirler için olduğu gibi Brno için de olumlu olacaktır.
Brno'da sıklıkla kalan ve kendi mülklerini satın almayı düşünen çok sayıda üniversite öğrencisi olduğu için de Brno sizin için çekici mi?
Brno bizim için önemli bir yer. Ticari olarak çok aktif, burada çeşitli sektörlerde güçlü bir şekilde temsil edilen üretimler ve hizmetler var. Burada çeşitli kalkınma programlarını finanse ediyoruz ve Brno halkının ve çevresinin yaşamlarını iyileştirmek için yatırım yapıyoruz. 3,3 milyar kronluk devasa bir işlem olan elektrikli tren alımlarının bölgedeki en büyük finansörlerinden biriyiz. Atık su arıtma tesisi yatırımı için 700 milyon kronun üzerinde kredi sağladığımız Brno su işleri ve kanalizasyon şirketiyle çok aktif bir işbirliğimiz var. Ve devam edebilirim.
Peki ya o üniversite öğrencileri?
Brno, Teknoloji Üniversitesi de dahil olmak üzere çeşitli disiplinlerdeki üniversitelerden oluşan çok özel bir geçmişe sahiptir. Bu bizim için de önemli çünkü kurak işgücü piyasasında teknik alanlardaki yetenekler için diğer şirketlerle mücadele ediyoruz. Brno'lu bu insanların iyi bir yaşam sürmelerini ve aynı zamanda kaliteli bir işe sahip olmalarını sağlamaya çalışıyoruz, ideal olarak Komerční banka'da.
Yeni Brno ana istasyonu ve yüksek hızlı hatlar PPP projelerinin yardımıyla, yani özel sektör ve kamu sektörünün işbirliğiyle inşa edilebilir. Daha hızlı uygulamaya geçmenin yolu bu mu?
Kesinlikle evet. Karayolları ve demiryollarının yapımıyla ilgili Ulaştırma Bakanlığımızla çok canlı bir diyaloğumuz var. Bakanlığın stratejisine ısınmak istemiyorum ama stratejik görevlerinden birinin yüksek hızlı hatlar yapmak olduğunu biliyoruz. Ancak daha acil ve önemli olan ve Brno halkının da bunu çok iyi hissettiği şey otoyolların ve otobanların tamamlanmasıdır.
Nové Mlyny rezervuarı, bir üst geçit kullanılarak D52 otoyolu üzerinden Brno'dan Viyana'ya geçilmelidir.
Moravya'nın güneyindeki bu tür bir işbirliği hangi projeler için anlamlıdır? Mesela Viyana'ya giden D52 otoyolunun tamamlanması sırasında?
Bugün Prag'dan Güney Bohemya'ya uzanan D4 otoyolu belirlenen süre ve bütçe dahilinde inşa ediliyor. Kendi tarzında benzersizdir ve etkili bir inşaat yöntemi olduğuna dair çok beklenen bir onaydır. Bunun hem otoyolların hem de diğer yolların diğer kesimlerinde ve nihayetinde demiryollarında da kopyalanabileceğine inanıyoruz. Bu konuyu bakanlıkla çok yoğun bir şekilde tartışıyoruz.
Sizce Güney Moravya'da uygun fiyatlı konut dışında ne gibi sorunlar yaşanıyor?
Daha geniş bir bağlamda Güney Moravya, örneğin Avrupa'da tarımın geleceğine ilişkin çok güçlü bir diyaloğun parçası. Ayrıca hem Viyana güzergahı hem de D1 otoyolunun açılması gibi ulaşım bağlantılarından da ciddi şekilde yoksundur. Bölgenin ve Brno'nun kolay ulaşılabilir ve geçilebilir olması gerekiyor, bu anlamda ana stratejik plandır. Yerel siyasi temsilin, ister kanalizasyon arıtma tesisi ister başka yatırımlar olsun, yerel altyapının gelişmesini sağlamaya çok önem verdiğini görüyoruz ve bankalar olarak biz de bunu çok destekliyoruz.
Aynı zamanda, yalnızca geliştiricilerden Brno'da çok az şey inşa edildiğini sürekli duyuyoruz. Katılıyor musun?
Her yerde çok az şey inşa ediliyor; Brno bu açıdan benzersiz değil. Aš'tan Třinec'e kadar bu bizim ortak acımızdır.
Bundan hangi faktörler sorumludur? Esas olarak uzun süreçler mi?
Birkaç alanı tanımlıyorum. Birincisi arazi hazırlığı, şehirlerin bölgesel kararlarının alınması, bütünlüğün farkındalığı, şehrin organizasyonu ve mimarisi. Belirli bir bina için ikincil izin prosedürü. Üçüncül finansman mevcudiyeti. Paradoksal olarak bu bir sorun değil.
Brno uygun fiyatlı konutlarla boğuşuyor; özellikle yeni binaların fiyatları metrekare başına 130.000 civarında. Bu sorunla ilgili ne yapabilirsiniz?
Bankalar olarak -şu anda Çek Bankacılık Birliği adına konuşuyorum- konut bulunabilirliği ve bunun finansmanı, devletle de görüştüğümüz sütunlardan biri. Şehir veya köy arazisini banka finansmanıyla birleştirmenin ve örneğin bir geliştiriciyle işbirliği yapmanın mümkün olacağı bir plan tasarlıyoruz. İkincisi ise gençlerin ilk evlerine kavuşmalarına yönelik olası yardımlardır. Bankalar bu konuda aktif ve ipotek finansmanında çok kıyasıya rekabet ediyorlar. Komerční banka olarak müşterimizin kendi evine sahip olma yoluna baktık. Mortgage kredisi üretimimizi ve konut kredisi üretimimizi Modrá piramita stavební spořitelna'dan aldık (Komerční banka finans grubunun bir üyesidir – editörün notu) ve onları tek bir çatı altına koyduk. Müşteriye daha makul, açık, şeffaf ve elbette daha verimli olduğunu düşündüğümüz tek bir çözüm sunuyoruz.
Uygun fiyatlı konutların mümkün olan en geniş ilgili taraf yelpazesine ulaşmasına nasıl yardımcı olabilirsiniz?
Muhtemelen ikimiz de, konut bulunamamasının asıl sinir bozucu noktasının, uzun onay süreçleri ve yeni dairelerin bir tür ertelenen teklifi olduğunu biliyoruz. Bu öncelikle Brno gibi büyük şehirlerde yaşanan bir acıdır. Bu soru daha çok inşaat izinlerine karar veren makamlara yönelik olmalıdır. Yeni konut finansmanının mevcudiyetine gelince, burada piyasa sabırsızlıkla para fiyatında daha fazla olası bir düşüş ve diyelim ki – adil bir şekilde söylememiz gereken – Çek Ulusal Bankası'nın yakın zamanda gevşettiği düzenleyici kuralları bekliyor. Müşteriler açısından faiz oranlarının yavaş yavaş düşeceğini umuyoruz.
Jan Juchelka
|
Daire fiyatlarının da düşmesi ne kadar gerçekçi?
Kristal kürenin içine bakmamız gerekecek. Hiçbir şekilde spekülasyon yapılmasına izin vermeyeceğim. Gerçekçi olarak beklenebilecek şey, finansman maliyetinin azalmasıdır; bu, otomatik olarak mülkün fiyatının düşmesi anlamına gelmez, ancak bir şekilde olumlu bir rol oynar. İkincisi ise yukarıda bahsedilen şehirler, belediyeler, bölgeler ile yapılan işbirlikleri ve kiralık konut sağlanmasıdır. İnşaat izinleri alanındaki değişiklikler diğer büyük şehirler için olduğu gibi Brno için de olumlu olacaktır.
Brno'da sıklıkla kalan ve kendi mülklerini satın almayı düşünen çok sayıda üniversite öğrencisi olduğu için de Brno sizin için çekici mi?
Brno bizim için önemli bir yer. Ticari olarak çok aktif, burada çeşitli sektörlerde güçlü bir şekilde temsil edilen üretimler ve hizmetler var. Burada çeşitli kalkınma programlarını finanse ediyoruz ve Brno halkının ve çevresinin yaşamlarını iyileştirmek için yatırım yapıyoruz. 3,3 milyar kronluk devasa bir işlem olan elektrikli tren alımlarının bölgedeki en büyük finansörlerinden biriyiz. Atık su arıtma tesisi yatırımı için 700 milyon kronun üzerinde kredi sağladığımız Brno su işleri ve kanalizasyon şirketiyle çok aktif bir işbirliğimiz var. Ve devam edebilirim.
Peki ya o üniversite öğrencileri?
Brno, Teknoloji Üniversitesi de dahil olmak üzere çeşitli disiplinlerdeki üniversitelerden oluşan çok özel bir geçmişe sahiptir. Bu bizim için de önemli çünkü kurak işgücü piyasasında teknik alanlardaki yetenekler için diğer şirketlerle mücadele ediyoruz. Brno'lu bu insanların iyi bir yaşam sürmelerini ve aynı zamanda kaliteli bir işe sahip olmalarını sağlamaya çalışıyoruz, ideal olarak Komerční banka'da.
Yeni Brno ana istasyonu ve yüksek hızlı hatlar PPP projelerinin yardımıyla, yani özel sektör ve kamu sektörünün işbirliğiyle inşa edilebilir. Daha hızlı uygulamaya geçmenin yolu bu mu?
Kesinlikle evet. Karayolları ve demiryollarının yapımıyla ilgili Ulaştırma Bakanlığımızla çok canlı bir diyaloğumuz var. Bakanlığın stratejisine ısınmak istemiyorum ama stratejik görevlerinden birinin yüksek hızlı hatlar yapmak olduğunu biliyoruz. Ancak daha acil ve önemli olan ve Brno halkının da bunu çok iyi hissettiği şey otoyolların ve otobanların tamamlanmasıdır.
Nové Mlyny rezervuarı, bir üst geçit kullanılarak D52 otoyolu üzerinden Brno'dan Viyana'ya geçilmelidir.
Moravya'nın güneyindeki bu tür bir işbirliği hangi projeler için anlamlıdır? Mesela Viyana'ya giden D52 otoyolunun tamamlanması sırasında?
Bugün Prag'dan Güney Bohemya'ya uzanan D4 otoyolu belirlenen süre ve bütçe dahilinde inşa ediliyor. Kendi tarzında benzersizdir ve etkili bir inşaat yöntemi olduğuna dair çok beklenen bir onaydır. Bunun hem otoyolların hem de diğer yolların diğer kesimlerinde ve nihayetinde demiryollarında da kopyalanabileceğine inanıyoruz. Bu konuyu bakanlıkla çok yoğun bir şekilde tartışıyoruz.
Sizce Güney Moravya'da uygun fiyatlı konut dışında ne gibi sorunlar yaşanıyor?
Daha geniş bir bağlamda Güney Moravya, örneğin Avrupa'da tarımın geleceğine ilişkin çok güçlü bir diyaloğun parçası. Ayrıca hem Viyana güzergahı hem de D1 otoyolunun açılması gibi ulaşım bağlantılarından da ciddi şekilde yoksundur. Bölgenin ve Brno'nun kolay ulaşılabilir ve geçilebilir olması gerekiyor, bu anlamda ana stratejik plandır. Yerel siyasi temsilin, ister kanalizasyon arıtma tesisi ister başka yatırımlar olsun, yerel altyapının gelişmesini sağlamaya çok önem verdiğini görüyoruz ve bankalar olarak biz de bunu çok destekliyoruz.
Aynı zamanda, yalnızca geliştiricilerden Brno'da çok az şey inşa edildiğini sürekli duyuyoruz. Katılıyor musun?
Her yerde çok az şey inşa ediliyor; Brno bu açıdan benzersiz değil. Aš'tan Třinec'e kadar bu bizim ortak acımızdır.
Bundan hangi faktörler sorumludur? Esas olarak uzun süreçler mi?
Birkaç alanı tanımlıyorum. Birincisi arazi hazırlığı, şehirlerin bölgesel kararlarının alınması, bütünlüğün farkındalığı, şehrin organizasyonu ve mimarisi. Belirli bir bina için ikincil izin prosedürü. Üçüncül finansman mevcudiyeti. Paradoksal olarak bu bir sorun değil.