Brno, Jiří Černý’nin dinleme seanslarına aşık oldu, kulüplere dönmeyi sevdi

DünyaBot

Member
Müzikolog Jan Blüml tarafından hesaplandığı üzere, 1971 ile 2005 yılları arasında Jiří Černý, anti-disko olarak adlandırılan toplam 3.250 kayıt yaptı. Ve bu son sayı değildi.


Uzman, Černý’nin normalleşme döneminde Çekoslovakya’da Anglo-Amerikan rock’ın Popülerleştirilmesi adlı çalışmasına olan muazzam bağlılığını şöyle açıklıyor: “Prag ve Brno’nun yanı sıra Çek Cumhuriyeti’nin görünüşte uzak yerlerindeki diğer pek çok program istikrarlı bir izleyici tepkisine sahipti.” .


Her zaman gözünü kırpmadan adil davrandı. En sevdiği şey olmasa bile her şeyin üstünde kalmayı başardı. Doldurulması son derece zor olacak geniş bir boşluk bırakacağını düşünüyorum.
Jiří Vondrákmüzisyen ve film yapımcısı


Ve diğer tanıkların da doğruladığı gibi, her türden müziğin yorulmak bilmez destekçisine çok sağlam bir hayran kitlesi sağlayan da Brno ve çevresiydi.


1960’larda Dvanáct na houpačke radyo programını dinleyen ve Černý’nin anti müzik grubunun düzenli bir ziyaretçisi olan Brno müzik şirketi Indies’in kurucu ortağı Miloš Gruber, “Jiří Černý bana neredeyse tüm hayatım boyunca çeşitli şekillerde eşlik etti” diyor. -Brno’daki çeşitli üniversite kulüplerindeki diskolar.


“Muhtemelen bana en fazlasını veren bu oldu. Orada sadece bilmediğim pek çok müzik keşfetmekle kalmadım, aynı zamanda hem biçim hem de içerik açısından benim için güzel bir Çekçe dersi oldu.” Gruber, kendisine düzenli olarak CD gönderen merhum yayıncıya minnettar. 1990’larda Indies’in kuruluşundan sonra piyasaya sürülen ben de eğlence amaçlı yorum yapıyorum. Müzik yayıncısı anısına şu sonuca varıyor: “Sonuncusunun bu yılın başında olduğundan şüpheleniyorum.”


Her zaman gözü kara bir şekilde adildi



Brno’lu müzisyen ve film yapımcısı Jiří Vondrák da Černý ile eski Yeşiller kulübündeki bir “seçmelerde” tanıştı. On üç bölümlük Folk ve Country Černý Efsaneleri adlı TV belgesellerine eşlik eden Vondrák, “Yıllarca yasal veya yarı yasal çeşitli festivallerde buluştuk” diye anımsıyor.


Daha sonra Vondrák onun hakkında ayrı bir film çekti: Jiří Černý – Koşunun ortasında. “Sanırım benim ve diğer meslektaşlarımın ve arkadaşlarımın onunla yaşadığı deneyimi tekrarlayacağım. Başka bir deyişle Jiří bilge, nazik, bilgili bir insan ve bir profesyoneldi. Onunla aynı fikirde olmamak ve arkadaş kalmak mümkündü” diye anlatıyor.


Ayrıca kendisinin ve Černý’nin yavaş yavaş anlaşamadığı isimleri de ekliyor; örneğin Vladimir Putin ile ilişkisi Vondrák’ı rahatsız eden şarkıcı Jaromír Nohavic.


Vondrák, “Fakat Jirka Černý onunla iletişim halinde kaldı, çünkü ona göre kişisel ve politik tavırlar sanatla karışmamalı” diye tekrarlıyor ve aynı zamanda 1970’lerde Maneviyat beşlisinin lideri Jiří Tichota’dan da bahsediyor. yeniden eğitim komisyonu, şarkıcıların ve rock’çıların işten atılmasına yardım etti, aynı zamanda her türlü Bolşevik siyasi festivalini kendisi canlandırdı.


“Jirka, Tichota’nın arkadaşıydı ve Spiritüalistleri seviyordu. Televizyon dizilerimde bunları doğru bir şekilde sundu ve ben de onun fikrine saygı duydum” diyor müzisyen.


“O her zaman tavizsiz bir şekilde haklıydı. En sevdiği şey olmasa bile her şeyin üstünde kalmayı başardı. Doldurulması son derece zor olacak geniş bir boşluk bırakacağını düşünüyorum. İmkansız demeye bile cüret ediyorum,” diye bitiriyor Vondrák.


Brno müzikoloji mezunu Hana Plochová, yasaklı ya da ötekileştirilmiş müziğin yerini resmi kanalların almasıyla, dinleme diskolarının sadece Brno Černý için ne kadar büyük bir fayda sağladığını da vurguluyor.


Plochová, “Aslında bunlar, çoğunlukla daha aydın gençlik kulüplerinde, öğrenci yurtlarında veya daha küçük kültürel tesislerde düzenlenen, kayıtlardan örneklerle birlikte en son haberler veya belirli müzik trendleri hakkında verilen derslerdi” diye anlatıyor.


1980’lerin ve 1990’ların başında Brno’da Alternatif Kültür adlı çalışmasında, müzik sahnesine odaklanarak, o zamanki Křenová’daki Gençlik Kulübü veya Gorkého Caddesi’ndeki Üniversite Kulübü gibi Černý’nin aktif olduğu diğer Brno adreslerini de ekliyor.


Černý neredeyse ömrünün sonuna kadar Leitnerova Caddesi’ndeki kulüpte gösteriler yapardı. “Leitnerka’yı severdi, biz de onu severdik. Yıllardır salonumuzda yankılanan o şaşmaz ses ve Salı akşamları yaptığı dinleme programları, Brno’da müziğe az da olsa ilgisi olan herkesin yaşamak isteyeceği bir efsaneydi. Onun tavsiyeleri ve fikirleri, bir zamanlar bizimle başlayan gruplar da dahil olmak üzere birçok grup tarafından değerlendi ve Jiří Černý’yi görmek için geri gelmeyi tercih ettiler.” Kulübün dramaturgu Tomáš Pokorný saygılarını sunuyor.


2014’teki böyle bir deneyimin en güzel anılarından biri, genç bir kızken Černé anti-discotheques’i ziyaret eden seyirci Jana Zahrádková tarafından yazılmıştır.


“Geç başladı. Yaşlı bir beyefendi görünür bir geğirmeyle sahneye çıktı. Ve sonra oldu. Salon söndü, bir spot ışığı yaşlı adamın üzerinde parladı, Jiří Černý’nin profesyonel sesi duyuldu ve biz de oradaydık” diye anlatıyor. “Kahve ve erik suyu içerken bir cenazeden sonra konuşan biri gibi, zıplayarak, dolambaçlı bir şekilde ve kavramlar ve izlenimlerden oluşan bir yudumla konuştu” diye ekliyor. Ama gerçek dışı bir etki yaratan, konuşmasının büyüsüydü.


Hrušovany’deki Beatles



Özel bir bölüm, Černý’nin, 1980’lerde Brno yakınlarındaki Hrušovany’deki Aydınlanma toplantısı sırasında oluşturulan, Çekoslovakya’daki Beatles hayranları için izin verilen tek isim olan Müzik Dostları Kulübü ile uzun vadeli işbirliğidir. Kulübün fanzininden alıntı yapan müzikolog Blüml, “1984’ten bu yana Jiří Černý, çoğunlukla The Beatles’a veya onların bireysel üyelerine odaklanan anti-disko müziğiyle kulübün düzenli bir konuğu oldu” diyor.


Gösterilerin çok sayıda insanın ilgisini çektiğini, her bölümde ziyaretçi sayısının arttığını ve organizatörlerin dolu salona giderek daha fazla sandalye getirmek zorunda kaldığını söyledi. Dergi, “Ayrıca The Beatles’ın tüm nesillere hitap ettiğini bir kez daha kanıtladı; en genç ziyaretçisi on, en yaşlısı ise 66 yaşındaydı” dedi.


Černý ayrıca Hrušovany’deki tüm İngiliz art rock sahnesi, hard rock, tarihi ve çağdaş gruplar ve kişilikler hakkında programlar sundu.


“Özellikle 1980’lerin sonunda, Černé’nin yazar çiftleri Voskovec-Werich ve Suchý-Šlitr hakkındaki programlarının yanı sıra 1960’ların Çek rock’ı ve 1970’lerin folkloru hakkındaki programları eş zamanlı olarak gösterildiğinde, kulübün dramaturjisi hatırı sayılır bir genişliğe ulaştı. burada,” Černé’nin Hrušovan fanzinini sınırsız şekilde kapsaması bunu kanıtlıyor.