Baypas için Swizel, mahkeme çevrecileri haklı buldu. Ve Žebětín acı çekmeye devam edecek

DünyaBot

Member
Brno'daki bölge mahkemesi geçtiğimiz günlerde doğu çevre yolunun hazırlıklarını bir adım geri aldı. Bunu yaparak, on üç değerli hayvan türünün yaşam alanlarına zararlı müdahale için verilen muafiyete itiraz eden ekolojik derneği Děti Země'nin açtığı davaya uymuştur. Bu nedenle Žebětín'de trafik yoğun olmaya devam edecek ve sürücüler sorun yaşamaya devam edecek.


Aktivistler, bölgesel otoritenin muafiyet vermesine karşı yaptıkları itirazın Çevre Bakanlığı tarafından reddedilmesi üzerine mahkemeye başvurdu. Mahkeme, derneğin itirazlarının çözümlenmesinin tamamen yetersiz olduğu sonucuna vardı.


“Bize öyle geliyor ki bakanlık ve bölge ofisi bir tür devlet nihilizmi sergiledi, çünkü bir yandan Brno'nun asılsız genel iddialarını kopyaladılar, diğer yandan da temyizdeki mesleki ve hukuki iddialarımıza çok az ilgi gösterdiler. Derneğin başkanı Miroslav Patrik, “Her iki yetkili de, eğer başvuru sahibi Brno tipi bir kamu şirketiyse, yargılamalara daha fazla dikkat edilmesi gereksizmiş gibi davrandı” dedi.


Yetkililere yöneltilen temel eleştiri olarak mahkeme, baypas inşaatında kamu çıkarını doğanın korunmasından üstün tutmadıklarını belirtti. “İdari dosyada trafiğin halk sağlığı üzerindeki mevcut etkisine veya planın trafik durumuna etkisine ilişkin yeterli belge bulunmuyor. Şehir bölgesindeki kötü trafik durumuna tanıklık edecek ve en azından kabaca iddia edilen kötü durumun inşaat sonrasında nasıl değişmesi gerektiğini modelleyecek bir çalışma veya başka bir mesleki geçmiş içermiyor. Aynı şey emisyon durumunda da söylenebilir.” Mahkeme kararında belirtildi. Brno'nun bölgesel planının bir parçası olması nedeniyle baypasın kamu yararına olduğu iddiasını yetersiz buluyor.


Milletvekili: Asıl mesele insanlar olmalı



Bakanlık, kararı kabul etmedi ve Danıştay'a temyiz başvurusunda bulundu. Bakanlıktan Dominika Pospíšilová, “Ayrıntılı tartışmamız şikayetin gerekçesine ve ardından mahkeme tarafından yapılacak değerlendirmeye konu olacaktır.” dedi.


Aynı zamanda Bakanlık, bölge ofisinden orijinal muafiyet iznini “yalnızca” doğruladı. “Çevre Bakanlığımız, Brno Communications tarafından temsil edilen Brno'lu başvuru sahibinin iddialarını kabul etti. Başka bir deyişle, mekansal plana göre kamu binası olması, sakinlerin güvenliğinin artmasını sağlayacak şekilde kamu yararınadır. Ve ulaşımdan kaynaklanan emisyonların azaltılmasının bir parçası olarak, aynı zamanda halk sağlığının korunmasını da arttırmak için,” diye açıkladı valilik sözcüsü Alena Knotková.


Baypas hazırlıklarının sorumluluğu altında olan Brno'nun yatırımlardan sorumlu belediye başkan yardımcısı René Černý'ye (ANO) göre, halkın bakış açısından kamu yararı çok önemli. “Žebětín'in bir köy karakteri var. Orada arabalar gelişmenin merkezinden geçiyor, yerel halk için durum çılgınca. Onlar her gün orada yaşıyorlar, önce onlar gelmeli. Bu yüzden bir bypass planlıyoruz ama aynı zamanda doğayı da göz önünde bulundurarak,” dedi Černý. Kararı okumadığı için mahkemenin kararı hakkında yorum yapmak istemedi.




Mahkemenin kararından sonra Brno Communications'ın hayvanlara ilişkin muafiyetin yeniden kazanılması için kamu çıkarını kanıtlayacak gerekli belgeleri hazırlaması gerekiyor. Aynı zamanda bu adımın inşaatın başlama zamanını etkilemesi gerektiğini de kabul etmiyor.


“Baypas hazırlıklarının devam edebilmesi için inşaatın bulunduğu alana ilişkin mevcut mekansal plan değişikliğinin onaylanması büyük önem taşıyor. O zaman proje belgelerini güncellemenin zamanı geldi. Şehir şirketi adına Brno belediyesi sözcüsü Filip Poňuchálek, tamamlandığında istisna sorununun çözülebileceğine inanıyoruz” dedi.


“İstisnaya izin vermek tüm mozaiğin yalnızca bir parçasıdır. Mahkemenin kararı, projeyi geciktirecek bir şey değil” diye düşünüyor aynı zamanda Brno Communications'ın denetim kurulu üyesi olan Žebětín belediye başkan yardımcısı Petr Bauer (ANO).


İyimser senaryoda artık inşaat tarihi 2026 ile 2027 arasında öngörülüyor. Aynı zamanda Brnolu politikacılar daha önce inşaatın 2021 veya 2022 gibi erken bir tarihte başlayabileceğinden bahsetmişti.


Başka yerlerde de geçerlidir



Žebětín'e benzer şekilde, diğer Brno bypass'larının hazırlıkları da sürüyor. En uzağı imar kararı olan Tuřan civarındadır. Ancak son birkaç yılda baypasın havalimanının koruma bölgesinden çıkmasını ve zemine kadar derinleştirilmesine gerek kalmamasını sağlayacak bir değişiklik planlandı. Önümüzdeki yıl inşaat ruhsatı alınması planlanıyor. “Her şey yolunda giderse” dedi Sniff.


2030 yılının Slatina sakinleri için kurtuluş olması bekleniyor, net bir zaman planı olmadığı için Bosonoh ve Obřan geçişleri devam ediyor. Diğer şeylerin yanı sıra, bitmiş versiyonu geçen yıl Brno temsilcileri tarafından masadan kaldırılan yeni mekansal plana dahil edilmeyi bekliyorlar.


“Gayrimenkul hukuku hazırlıkları meselesi ve rasyonel sebepler olmadan izin süreçlerinin zorluğu nedeniyle inşaatın başlama tarihini belirlemek her halükarda mümkün değil. Örneğin: Čebín çevre yolu, çalışmanın atanmasından işletmeye alınmasına kadar on yedi buçuk yıl sürdü.” Knotková, Brno'daki köyün etrafındaki yeni yol örneğini kullanarak uzun süreci açıkladı.


Hat Kanununda halihazırda geçerli olan değişikliğin baypas hazırlıklarını hızlandırması bekleniyor. Ancak Frank Bold Advokáti'den uzman Pavel Černý'ye göre bunun yalnızca kısmen faydası olacak. “Mesela bu yapılara karşı mücadele edenlerin hayatlarından şikayetçi olma çabalarını da beraberinde getiriyor. Boş itirazda bulunmaya devam edebilirler (belirli bir itiraz olmadan – editörün notu), ancak artık buna ekleme yapmalarına izin verilmiyor, bu da en fazla 14 gün kazandıran gönülsüz bir çözüm.” Černý örnek olarak bahsediyor.


Öte yandan değişiklik arazilerin kamulaştırılmasına da yardımcı olacak. İmar kararının verilmesinden sonra değil, ÇED tarafından çevre üzerindeki etkinin olumlu değerlendirilmesinden sonra buna izin verilmektedir.